MARITIM
ORDLISTE.
A
Aktenfor
tvers:
Uttrykk for alle
rettinger aktenfor skipets tverrlinje midtskips
Akterspeil:
Akter, ved bakerste ende av skipet. Den
plane eller svakt krummede flate som danner bakre
ende på et fartøy. Fartøyer med akterspeil
er plattgattet.
Akterende:
Akterste, øverste
utoverhengende del av et fartøy. Se også hekk.
Akterskip:
Den delen av
skipet som ligger aktenfor midtskipet.
Akterstag:
Staget som går
fra mastertoppen ned til hekken.
Akterstevn:
Forbindelsen
akterut mellom de to sider av et fartøy med spiss ende.
Akterlig trim:
Skipet ligger
Dypere i vannet akterut enn forut.
Akterutseilt:
Skipet seiler fra en eller flere av
besetningen i en havn.
Astronomisk Navigasjon:
Posisjons bestemmelser ved hjelp av
himmellegemer. Benyttes på åpent hav.
Avdrift:
Et fartøys sideforskyvning i forhold til
den styrte kurs pga. vind og sjø. .
Avfarende plass:
Plassen man seiler fra.
B
Babord:
Fartøyets venstre side sett Akten fra.
(Skriver seg fra vikingtid – med ryggen
til siden styreåren var festet)
Babord Halser:
Vi seiler med vinden inn om babord.
Bakk:
Oppbygning (dekk) på forskipet som går fra
side til side, inklusive baugen.
Bakke:
Gå akterover.
Bakkede
seil/brase bakk:
Vinden kommer inn mot seilet slik at
fartøyets fart reduseres/skipet stopper opp.
Bakkstørn:
Utrykk for innvendig rengjøring/vasking om
bord. Vanlige bakstørndrager er Onsdag og
Lørdag.Skriver seg fra seleskutetiden da
mannskapet bodde i ruffen forut og en – fortrinnsvis
yngste mann måtte gå midtskips for å hente
maten. (Varm mat til måltidene).
Ballast:
Lavt anbrakt last (på større skip som
regel vann i bunntanker) for å øke fartøyets dyptgående,
stabilitet, trim og slagside. Selskip var
dette ofte jord od sten.
Gå i ballast,
være uten last (men med ballast inne)..
Bardun:
bardun, den delen av den stående rigg på
et fartøy som støtter master og stenger fra sidene.
Laget av wire el. hampetau. Brukes også på
land til telt, master m.m.
Baug:
Forreste del av fartøyet, ikke som en
begrenset byggedel men som en del av helheten.
Bautforts skala:
Vindskala som angir vindstyrken.
Bavianvakt:
Vakt som settes midlertidig når skipet
skal forhale og lignende
Belegge:
Sette et tau fast på et kryssholt eller
puller slik at hurtig kan taes av igjen. Fortøye en mindre
båt.
Bestikk:
Opptegnelser som skal gjøres (og innføres
i dagboken) om et skips tilbakelagte vei. Også
plassen
på broa hvor man oppbevarer draft og utfører navigasjons oppgaver. (Også
kalt
bestikklugar).
Bestikkplass:
En teoretisk beregning av fartøyets
posisjon på grunnlag av kurs og fart.
Bidevind:
Vind som kommer inn forenom tvers.
Bordgang:
En høyde planker eller bord fra for til
akter i et treskrog. Et fartøy er oppbygd av et vist antall
bordganger.
Brekke vakten:
Skifte fra sjøvakt (trevaktsystem) til
lysvakt, vanlig 8 timers dag under lanligge.
Broa:
Styrehuset, komandobroen.
Broving:
Utstikkende terrasse fra broa ut til
skutesiden.
Buss gatt:
Åpning i skansekledning for fortøyning.
Bysse:
Skipskjøkken, også kalt kabyss (av
hollandsk kambyse).
Byssegutt:
Førstereisgutt som arbeidet i byssa.
Båtsmann:
Båtsmann (bås), arbeidsleder på dekk.
Gjerne en eldre, erfaren sjømann.
Båtsmannstol:
Anretning bestående av en planke med
taustropp festet til et øye, gjerne en kause hvor man
festet en sjakkel for å hive, eller lårte
en person opp eller ned ve hjelp av vinsj eller annen
heiseinnretning.
Båke:
Seilmerker/sjømerke, brukes til veiledning
for skipsfarten i kystfarvann; de sorterer under
Kystdirektoratet ved Fyr og
merketjenesten, som anbringer dem og sørger for vedlikeholdet.
Faste merker. er jernstenger, båker og
varder som står i el. nær seillenden, og ofte er forsynt
med en arm som viser mot seilløpet. Hvor
leden går på begge sider av et fast sjømerke, er
dette forsynt med to armer. Flytende
merker. er lys- el. lydbøyer (evt. en kombinasjon av
disse), bøyestaker og vanlige staker.
Bøyestaker og staker er oftest laget av glassfiberarmert
plast.
C
Chief:
Maskinsjefen
Cockpit:
Det åpne sittebrommet aktenfor kahytten i
en seilbåt.
D
Davit:
Kran eller arm for utsvinging av livbåt
eller jolle(liten båt)
Dekket fartøy:
Betegnelsen for et fartøy som i motsetning
til en åpen båt er utstyrt med dekk og kahytt.
Deplasement:
Vekten av den vannmengden som et fartøy
fortrenger.
Deviasjon (Missvisning):
Forskjellen mellom magnetisk nord og
magnetkompassets nord. Grunnen den
magnetiske
nordpol ender ”posisjon” gjennom tid..
Diametral plan:
Langskipsplanet midt i fartøyet (langs
kjølen).
Doljfin:
Bom under baugspryd på seilfartøy.
Dolfin:
Egentlig eng, fortøyningsanordning. Gjerne
pæler satt i sjøen for at skip skal kunne fortøye
uten åligge til anklers eller ved kai.
Dollbord:
Forsterket bordgang (dekk) på åpen båt.
Egentlig hvor tollepinnene skal stå.
Draft:
Sjøkart, kystkart..
Dregg:
Lite lett anker med flere armer, ofte
sammenlesbart.
Dregge:
Det vil si at fartøyet driver på grunn av
at ankeret/dreggen mister festet i bunnen. Også brukt
om å søke etter noe på bunnen, med f. eks
en dregg.
Dreie Bi:
Å legge fartøyet i en nødvendig retting
med minimum seilføring eller slik at driver omtrent på
tvers av sjøene.
Dreie opp i vinden:
Dreie et seilfartøy opp i vinden for å
redusere farten, f. eks ved berging av seil. Roret legges i
bordet, og fokken bakkes så fartøyet
ligger med baugen opp i vinnøyet.
Drift:
Se avdrift.
Drivanker:
Seilduksekk i form sv en kjegle eller
avskåret pyramide, festet til fartøyet ved hjelp av en line.
Brukes i dårlig vær for å reduusere
avdriften og holde baugen opp mot vind/sjø.
Dybdekurve:
Linje i sjøkartet, Trukket gjennom punkter
med samme dybde.
Dørk:
Sjømannsuttrykk for gulvet ombord.
E
Esing:
Innvendig
langskips list/plank på innsiden av øverste bordgang på mindre fartøyer. Se
også
reling og
ripe.
ETA:
Estimated arrival time. (Beregnet
ankomst tid)
F
Favn:
Måleenhet.
1 norsk favn = 1,88 m, en engelsk favn (fathom)
= 1,83 m. 1 favn = 6 fot (foot), 1
for = 12
tommer (inches).
Feilvisning, se også diversjon:
Forskjellen mellom gyrokompassets nord og
rettvisende nord. Også kalt gyrofeil.
Firestrekspeiling:
Posisjonsbestemmelse. Et objekt peiles når
det er 45° (4 streker) på baugen. Samme objekt
peiles når det er tvers. Kursen må ikke ha
vært endret. Avstanden til objektet vil nå være lik
utseilt distanse mellom peilingene.
Forhaling:
Flytting av fartøy uten bruk av
hovedmaskineri, f. eks langs kai. Brukes vanligvis om all
flytting av båt i havne områder.
Forlig Trim:
Skipet ligger dypere i vannet forut eller
akterut.
Forskip:
Den delen av skipet som ligger forenom
midtskipet.
Forstag:
Forreste staget som går fra mastertopp til
stevn. Kan være det samme som Fokkestag
Forstevn:
Forre oppetåstående bjelke (planke) som
danner den fore avslutningen på et fartøyskrog.
Fot:
Måleenhet
(Tommer / Favner)
Fransk lilje:
Nord-markeringen på kompassrosen
(Vindrosen).
Fribord:
Høyden Mellom Vannflaten og Skjærings
linjen mellom dekkets overflate og skuttesidens
yterflate. Målt midtskips.
G
Gangvei:
Løs
brolingnende konstruksjon som brukes som forbindelse mellom fartøy og land for
å
kunne
bevege seg raskt og enkelt til og fra.. Kan også henge på skutesiden nå skipet
ligger på
reia.
Gatt:
(nederl. gat).) Hull, brukes i
sammensetninger, f.eks. rorgatt, kabelgatt
(lite, trangt rom på skip). Også akterende
på skip; plattgattet (med akterspeil), spissgattet
(med spiss akterende).
Gavlebåt:
Bred båt med plattgatt skråstilt
akterspeil.
Gire:
[jire], v., holl., Frivillig el.
ufrivillig avvike fra kursen. Grunnet akterlig sjøgang eller dårlig
styring.
Glass:
Slå glass på (skipsklokken), Tidsenhet
tilsvarende en halv time. Det er 8 glass i en vakt på 4
timer. Uttrykket skriver seg fra den tid
man brukte halvtimeglass til å måle tiden om bord.
Gyrofeil:
(feilvisning).
H
Hals
Det hjørnet på seilet som er nederst og forrest.
Hanefot:
To eller flere stykker av tauverk,
kjetting el. wire som fra samme toppunkt er festet til et
redskap. Ankre i hanefot, ligge med et
anker til hver side.Trekkraften blir dermed fordelt.
Brukes f. eks på driv anker og ved
sleping.
Havseilas
Kappseilas over åpent hav eller havstrekning med fritidsbåter.
Hekk:
Akterste, øverste utoverhengende del av et
fartøy. Hekkens form sammen med baugens
utforming, det enkelte fartøy sitt
særpreg.
Hekkbølge:
Hekkbølge, kjølvannsbølge, bølge som
dannes ved akterenden av et fartøy under fart forover
Himmling
Oppunder dekk/ tak ombord i et fartøy.
Hiv(e):
Heise opp,Løfte opp, F.eks. hive
anker, hive opp en båt,brukes også om å ta inn
trål/snurrevadbruk
Hundevakt:
Vakten om bord på fartøy mellom kl. 0 og
4. På engelsk ”dog’s watch”. Også springvakt/skift
korte vakter (1600 –1800 og 1800 – 2000)
som anvendes for å får rotasjon i vaktsystemet.
Hyre:
Tjeneste om bord i skip; lønn for slik
tjeneste.
Hæl:
Avslutende del av kjølen, ofte forlenget
akterover som beskyttelse for poppelen og støttelager
for rorets underkant.
I Drift:
I Drift for vær
og vind.
J
Jager
Fremste forseil (fremfor klyver)
Jibbe
Kuvende, skifte halser når vinden kommer bakfra.
Jomfru:
Rund trekloss med tre hull som talje taue
skjæres gjennom til feste for stående rigg.
K
Køye
Seng ombord i en båt.
Kabellengde:
1/10 nautisk mil, 185,2 meter
Kabyss:
Eldre form for bysse, sted for matlagning
om bord i skip.
Kadreie:
Av holl., drive handel fra båt med et
annet fartøy; ligge og manøvrere fram og tilbake på
samme sted.
Kahytt:
Oppholdstrom om bord (på småbåter).
Kardenask opphenging:
Slingreoppheng for f. eks kompass.
Tillater bevegelses frihet i alle retninger.
Kause:
Rund eller dråpe formet mental ring (evet.
plast) formet slik at tau eller wire ligger støtt rund
den. Beskytter øyespleis mot innvendig
slitasje.
Kavitasjon:
Fenomen som forekommer i hurtige
væskestrømmer (f.eks. virveldannelse som følge av en
skipspropells rotasjon). Resulterer i
negative trykk og kan forårsake hurtige opptæringer av
metalliske materialer.
Kjekke:
Av eng. slakke ganske pent ved avvekslende
å gi etter og holde igjen på et tau med stor
belastning ved å ta tørn om en puller el.
l.
Kjetting kasse
For oppbevaring av kjettingen til anker
Kjerrning:
Førtøyningsvisn, vanlig utført som en
”nokk” som står vertikalt på dekket akterut og benyttes
til fortøyning.
Kjøl:
Av (norrønt kjolr), konstruksjonsdel i
midtlinjen av et fartøys bunn, går fra stevn til stevn.
Strekke kjøl, begynne bygging av et skip..
Kjølgang:
Den planke eller plategang som ligger
nærmest kjølen.
Kjølhale
Krenge et fartøy
over på siden for å undersøke/reparere skutsiden under vannlinjen. også
avstraffelsesmetode
i seilskutetiden
Kjølsvin:
Konstruksjonsdel langskips på innsiden av
en skipsbunn. Innvendige bærebjelker
(oppå bunnstokkene) i skrogets langskips
retning som forbinder kjøl og spanter og forsterker
bjelkekjølen..
Kjøttmoped
Uttrykk for firbeint trekkdyr som tilhører på land.
Klyver
Forseilet bak jageren.
Knop:
Enhet for hastighet til sjøs. (1 nautisk mil pr. time)
Koff:
Flatbunnet, en - el. tomastet seilfartøy
med bred, avrundet baug og akterende. I alm. forsynt
med treplater (bildevindskjøl) på sidene
midtskips, til å slippes ned for å minske avdrift
Kombinasjonsskip
Skip som kan transportere både flytende og tørre laster.
Kompassbolle:
Del av kompass, inneholder kompassrosen.
Kompasstrek:
En kompasstrek er 11 1/4°.
Kompassrose:
Den Sirkulære skiven i kompaset, inndelt i
360° evnt. også 32 streker. I sjøkart er det
trykket
kompassroser til hjelp ved utsetting av
kurs.
Knop:
1. Sammenknytting eller festing av tau
2. Maritim enhet for fart 1 knop = 1
nautisk mil pr tim.
Kordel:
Egnt, lat., sammenslått bunt garn i
tauverk..
Kransebann:
Forreste spantet på en mindre trebåt.
Krenge
Når båten heller til ene siden.
Krysse
Seile i sikksakk mot vinden.
Krysspeiling:
Posisjons bestemmelse ved peiling av minst
to objekter. Se stedlinje.
Kvartmil:
Det samme som nautisk mil.
Kveile:
Legge eller henge trosse, tau eller wire i
bukter, alltid med sola.
L
Lanemeter:
1 lanemeter er en meter dekksflate i 2.5 til 3 meters bredde.
Lasteluke
Luke over lasterom
Lask:
Flatt tre
- el. metallstykke som forbinder to sammenstøtende bord-, bjelke- el. Skinne
ender i
lengderetningen.1.
(mar.), Eldeskjøt i et seils duk. Ikke vind-utsatt posisjon, bak
vindbeskyttende/hindrende
objekter.
Legge bi:
Å stoppe båten uten å ta ned seilene.
Leider:
Trapp eller stige ombord.
Lens
Seiling med vinden inn bakfra.
Lense:
Øse, pumpe tom.
1. (mar.), Seile
rett eller omtrent rett unna vinden..
Lensebrønn:
Fordypning i bunnen av lasterommet på et
fartøy for pumpens sugeledning.
Le side:
Den siden av
fartøyet som vender fra vinden.
Lette anker:
Hive inn ankeret.
Lik
Ytterkantene av seilene.
Lo
Vind-utsatt posisjon.
Loffe
Endre kursen mot vinden.
Logg:
Av eng. 'trestykke, treblokk', farts - og
distansemåler på skip. Tre hovedtyper: håndlogg
(består av loggflyndre og loggline på
rull), slepelogg (patentlogg, hakkebrettlogg) og
undervannslogg.Hastighetsmåler i en båt.
Logge:
Bestemme et skips fart ved hjelp av logg;
føre inn i loggbok, samle, registrere (data)
1. Mye straffebetegnelse for forseelse om
bord. Eksempelvis trekk i hyre.
Lo side:
Den siden av fartøyet som vender mot
vinden.
Lugar:
Oppholdstrom, soverom, for mannskap og
eller passasjerer.
Løygatt:
Lemmergatt, hull i bunnstokkene på
fartøyer i forbindelse med rennestein for å lede bunnvann
til lensebrønn.
Låre:
Fire ned. Motsatt av hive.
Låring:
Aktre del av skutesiden fra det sted der
avrundingen begynner.
M
M/S
Forkortelse for motorskip.
Malje o.l.:
Mental ring for forsterkning av hull i
Seilduk, brukes også i presenninger.
Mastefisk
En tykk planke som forsterker dekket rundt masten i lengderettningen.
Mannhull, rundt el. ovalt hull i dekk,
tanktopp el. l. på skip, så stort at en mann så vidt får
Adgang for rengjøring, inspeksjon m.m.
Dekkes og tettes med et mannlokk.
Manntau:
Det samme som holde tau.
Maritim:
Av Maritimus (latin) Avledet av mare(hav).
Brukes i en rekke sammensetninger f eks maritim
skole, maritim virksom het osv.
Mayday
Internasjonalt nødrop. Skal sies tre ganger etter hverandre.
Messe:
Spise/Oppholdstrom ombord.
Misvisning:
Magnetisk deklinasjon, vinkelen mellom den
magnetiske meridianen (kompassnålens retning
mot den magnetiske nordpol) og den
geografiske meridianen (Nordpolen). Pga.
jordmagnetismen vil kompassretningen, de
fleste steder på jordoverflaten, avvike fra en sann
nordlig retning. Misvisning er utsatt for
både kort t - og langsiktige variasjoner.
Monkey island:
Dekket over broa. (Styrehuset) Også kalt Monkey broa.
Moring:
Egentlig eng., fortøyning.
Moring vinsj:
Fortøyningsvinsj (Se vinsj)
Muse:
Legge bendsel over en åpen hake eller krok
eller sikre en bolt i en sjakkel.
N
Na’t:
Fuge
(mellomrom) mellom dekksplanker eller bordkledning.
Natthus:
Kasse med
lys for skipskompass. Fortrinnsvis magnetkompass.
Nautisk
mil:
Distanse
mål til sjøs = 1852 meter (Kvartmil), må ikke forveksles med Sjømil
Navigasjon
Læren om hvordan man fører et fartøy over havet.
Nedhaler
Line for å hive
ned stagseil.
Nokk:
Enden av
et rundholt, særlig rå, gaffel, bom; også det ytterste av en utstikkerbrygge.
Trommel
på enden
av vinsjens hovedaksel til bruk under innhivning av trosser o.l..
O
Observert
plass:
Posisjon
bestemt ved minst to stedlinjer, f. eks krysspeiling.
Orlogsskip
eller Krigsskip er skip bygd for krigsbruk.
Oselver
Gammel type ro- og seilbåt fra Os ved Bergen som er bygget med 3 brede
bord som færing og 4 bord for seksring.
Overvann:
Uttrykk for at vann slår inn på dekk
P
Pantry:
Lite kjøkken, se også bysse
Parceltankskip
En parceltanker er et tankskip som er beregnet på å føre en lang rekke
lasttyper samtidig.
Payload
Fremkommer ved å trekke nødvendig bunkers, forråd etc. fra dødvekten,
og er et mål for den lasten et skip kan ta.
Platt lens
Seile med vinden inn rett bakfra.
Plett:
Talerken.
Plimsollmerke
Lastemerket, oppkalt etter den brittiske filantropen og juristen som
var pådriver for å gjøre skipsfarten sikkrere i tiden rundt 1870- og oppover.
Praie:
Anrope, rope over til, brukes også om
stoppe noe (en)
Proppell hylse:
Vanntett gjennomføring for proppelaksen.
Puller:
Pollert, trossefeste på skip eller kai.
Pullerter
Feste for fortøyninger på båten.
Purre:
Å vekke noen.
Pøs
Bøtte/ spann
Q
R
Rank:
Ustabil, eks. et rankt fartøy har høyt
tyngde punkt og krenger lett.
Red (Rei):
Mer eller mindre åpen ankerplass utenfor
havneby, ofte en evlemunning.
Reling:
Planke eller liste som er festet i
overkant av rekke eller skansekledning. Brukes også i samme
betydning som esing.
Ripe:
Esing på åpen båt.
Rom sjø:
Åpent farvann (hav)
Ror
Båten
styreanretning.
Rorgjenger:
Person som står til rors (Styre skipet).
Rorhylse:
Vanntett gjennomføring for rorstammen.
Ror hæl/flyndre:
Se Hæl.
Rorkult:
Rorpinne, styrehåndtak festet øverst på
roret..
Rullering:
På marine fartøyer en liste over hver
enkelts fordeling til tjeneste. På handelsfartøyer en
fordeling av mannskaper til faste
stasjoner ved brann eller havari. (Alarminstruks)
Rund
holdt:
Felles
navn på master, bommer, gafler og stenger. Tidligere også om ubehandlet barket
trestamme
(rundlast).
Rundtørn:
Kast (legge ”løkke”) med tau eller
kjetting rundt pullert el. liknende gjenstand.
Røstjern:
Det parti av skipssiden hvor røstjernene
er anbrakt som feste for vantene
Råholt:
Den øverste plankegangen på et treskrog.
Det tilsvarende på et stålskrog er springplatene.
S
Slør
Seile med vinden inn fra siden.
Styrbord
Skipets høyre side, sett aktenfra.
Styrbord halser
Seilets stilling når halsen er til styrbord for skjøtehornet. (Vinden
inn fra styrbord)
Stående rigg
Alt av tau og wire som stager mastene (stag, vant, barduner).
Sabb:
Kort tykk
trosse, festet på wire, brukt under fortøying og sleping.
Samse:
Trekke sammen en knop eller passe til et
stikk.
SAR
Sea and Air Rescue
Seiling
Kunsten å drive et fartøy fremover ved hjelp av vinden.
Selvlensende dekk:
Dekket ligger høyere en vannlinjen, og
vanne som kommer inn renner ut gjennom åpninger i
siden.(Se spygatt).
Sjøgang:
Bølgebevegelse.
Sjømerker:
Faste og flytende merker plassert til
hjelp for skipsfart.
Sjømil:
Eldre distansemål til sjøs (Bør Unngås). 1
sjømil = 4 kvartmil. 1 kvartmil = 1 nautisk mil.
Mao det er ikke det samme som Nautisk mil.
Sjømåling:
Oppmåling av kyst og havområder med
henblikk på utgivelse av sjøkart.
Sjøveivsreglene:
Internasjonale regler til forebygging av
sammenstøt mellom fartøyer, med tillegg av nasjonale
regler.
Skaffe:
Spise
Skandekk:
Ytterste planke i dekket, overkant av
ytterhud og spantets avslutting.
Skansekledning:
Yttre del av
rekka.
Skjøte:
Tauet som er festet i seilets bakre hjørne.
Skonnert:
Seilfartøy med to eller flere nesten like høye master.
Skorstein:
For utslipp av avfaller fra maskin
Skott:
Vegg ombord i skip
Skeie Ut:
Avslutte arbeidet.
Skibmane:
Vedlikeholde og pusse rigg og utstyr.
Skjære inn:
Skifte inn nytt tauverk.
Skod:
Akterste spant i en mindre trebåt.
Skode (Skåte):
Hamle, ro slik at årehåndtakene skyves fra
roeren når årene er i vannet.
Skott:
Skillevegger ombord. Eller det som i land
blir kalt vegg.
Skvettbord:
Brede planker langs kanten av en båt som
beskyttelse mot sjøskvett. Også om kanten rund
cockpiten på en seilbåt.
Skvettgang:
Bord som løper fra for til akter rett in i
esingen.
Slaget:
Overgangen mellom bunnen og sidene av
fartøyet.
Slakke:
Gi ut på tau, trosse el.
Slaggrunn:
Skrånende, avfallende bunn utover fra land
(kyst, øy, holme, skjær), hvor sjøen kan bryte i
uvær. På sjøkart er grensen for slaggrunn
angitt ved en prikket slaggrunnslinje, som i
innenskjærs farvann vanligvis er trukket
på 6 m dybde, i åpent farvann på 10 m eller mer.
Slingrekjøl:
Passiv anordning anbrakt i slaget på begge
sider for å dempe slingring.
Slingring:
Et fartøys bevegelse om sin lengdeakse ved
vekselvirkning mellom sjøgang og dynamisk
stabilitet (rulling).
Spleise:
Sammenføying av to tau eller wire som
flettes inn i hverandre. Ved øye spleis fletter du tauet
inn i seg selv igjen.
Spill:
Dreibart apparat til innhiving av anker
fortøyninger ol.
Spinnaker:
Stort forseil som brukes på seilbåter i medvind.
Spring:
Er høyden på dekket mot endene større enn på midten, blir denne
forskjellen kalt spring. Kan også være endel av fortøyningsarrangementet.
Spygatt:
Åpning i skutesiden til avløp for vann på
dekk.
Stabilitet:
Et fartøys evne til å rette seg opp igjen.
Se ”Rank og ”Stiv”
Stag:
Tau eller Wire som stiver av en mat i
langskipsretningen. ( se vant og bardun). De stagene
seilene settes til, får navn etter seilet
(fokkestag, klyverstag osv). ”å gå over stag” betyr å
vende med forstaget mot vinden altså å
vende gjennom vinden.
Stage av:
Festing av mast ved stag og vanter.
Stamp:
Et fartøys bevegelse om tverraksen i
motsjø.
Stand by:
Være klar ved anløp og avgang. ”Stand by
for and aft”.
Stedlinje:
Ved f eks å peile et objekt, får vi en
stedlinje, en linje vi vet fartøyet befinner seg i.
(Se Krysspeiling).
Stikk:
Brukes ofte feilaktig som fellesbetegnelse
for knop/stikk. Det heter stikk når vi forbinder to
tau ender med hverandre.
Stiv:
I Forbindelse med stabilitet: Fartøyet har
vanskelig for å krenge.
Strekkfisk:
Strammeinretning for bl a vant og
barduner.
Stue:
Plassere utstyr og last på en bestemt
plass og måte ombors for så å surre det.
Surre:
Sikre last og utstyr ombord i fartøyet.
Med tauverk, wire eller kjetting.
Styrbord:
Et fartøys Høyre side sett aktenfra.
Svai:
Å ligge på svai betyr å svinge fritt for
strøm og vind rundt et anker eller en bøyefortøying.
Svivel:
Dreibar innretning av metall som hindrer
at det blir tørn i tauverk eller kjetting.
Så:
Dragsug
i sjøen, vannet skyller ut og inn over lannet.
Takle:
Surre en
tauende slik at den ikke slår seg opp, eller gjøre et seilfartøy klart til å
seile.
Targa bøyle:
En lanternemast som går over styrehus
taket fra side til side.
Terrestrisk Navigasjon:
Den delen av navigasjonen som benytter land og sjømerker til posisjons bestemmelse.
TEU
Twenty-foot Equivalent Unit, standard container på 20
x 8 x 8 fot
Thruster
Styrepropell,
oftest plassert i baugen for sideveis korrigering.
Tilje:
Løst dørkbord/Plate i åpen båt.
Tiljer
Små lemmer til å gå på i bunnen av båten.
Tofte:
Tverrstilt planke, sitteplass i åpen båt.
Tofte
Liggende bord for avstivning av båten og samtidig er seter.
Tomme:
Lengdemål 1 norsk tomme = 26,15 mm, 1
engelsk tomme (inch) = 25,4mm 12 tommer = 1 fot (foot), 6 fot = 1 favn (fathom)
Trallverk:
Trerist av smale lister.
Trekk:
Fast sum, del av hyre, som sendes til bank
eller familie hjemme.
Trim:
Et fartøys stilling om egen akse i forhold til vannflaten.
Trimme
Justere seilet for å utnytte vinden best mulig.
Trosse:
Brukt om tauverk med diameter 25mm eller
mer
Tørne til:
Begynne å arbeide.
Tørne ut:
Stå opp.
U
Umbilical
Dykkeslange. forsyner dykker med luft, samt komunikasjon til
overflaten.
V
Vant:
Tauverk
eller wire som støtter opp en mast sideveiis.
Varde:
Et sjømerke, oftest av stein.
Varpanker:
Mindre anker brukt til forhaling av et
fartøy.
Vaterbord, vaterbordsplate:
Ytterste bor, planke eller plategang i
dekket, kalles dollbord på åpne båter.
Ventil:
Avstengnings- og reguleringsanordning for
væsker og gasser i rørledninger og beholdere.
Består i alminnelighet av et ventilhus med
et ventilsete som ventillegemet tetter mot ved
avstengning.
Vindmann:
Anordning, gj. en trekt som brukes for å
lede vind/trekk inn i et rom, for eksempel en lugar.
Vindrose:
Diagram som fremstiller vindforholdene på
et sted. En vanlig form er en sirkel der den
prosentvise hyppighet av vindstille er
angitt. Inn mot sirkelen er det tegnet piler som markerer
vindretninger i kompasstreker el. grader.
Pilenes lengde er proporsjonal med observert
hyppighet av vind fra vedk. retning.
1. Også betegnelse for kompassrosen.
Vindøyet
Retningen rett
mot vinden.
Vinsj:
(Eng. winch), trommel for innhaling og
oppspoling av tau eller wire, særlig i forbindelse med
skipsbommer for heising av last og for
fortøyning m.m. Kan drives med håndkraft, mek. med
forbrenningsmotor, elektrisk el.
hydraulisk kraft.
W
X
Y
Z
Æ
Ø
Å